عوامل مهم در کیفیت چاپ

پوستر
اردیبهشت 12, 1400

عوامل مهم در کیفیت چاپ

عوامل مهم در کیفیت چاپ موثر است در واقع کیفیت چاپ یک اصل کلیدی در چاپ تصویر و متن محسوب می‌شود. در سال‌های اخیر صنعت چاپ ارتقای گسترده‌ای پیداکرده است. کیفیت، یکی از مهم‌ترین جنبه‌های میزان فروش، توسط یک برند محسوب می‌شود. به‌عبارتی‌دیگر کیفیت نقشی بسیار پررنگ در امر تبلیغات و جذب مشتری دارد.

 داشتن امکانات و مجهز بودن به تکنولوژی نوین یکی از مهم ترین فاکتورها برای انتخاب چاپخانه است. در کنار آن به کارگیری نیروی متخصص و با تجربه تاثیر بسزایی در کیفیت خدمات چاپ خواهد داشت. عواملی مانند جنس کاغذ، سایز، رزولوشن، کیفیت طرح، و فرمت خروجی طرح از جمله فاکتورهایی هستند که می توانند بر کیفیت چاپ تاثیرگذار باشند.

در ادامه هرکدام از این عوامل را به‌اختصار توضیح می‌دهیم و نکات مربوط به آن‌ها را بیان می‌کنیم:

هدف از خدمات چاپ:

در قدم اول مشخص کنید که با چه هدفی قصد استفاده از خدمات چاپ را دارید. آیا می خواهید از آن به عنوان تبلیغ استفاده کنید و یا قصد دارید در چاپ کتاب و مجله از آن بهره ببرید؟ قرار است چه قشری از جامعه را پوشش دهید و آیا جنسیت و سن و سال در کالای چاپی شما اهمیت دارد؟

کاغذ مناسب برای چاپ

ضخامت کاغذ، میزان جذب جوهر، درجه تیره و روشن بودن، نوع بافت کاغذ می تواند نتیجه کار را دگرگون کند. حتی بهترین دستگاه های چاپ نمی توانند روی کاغذهای نامرغوب، چاپ قابل قبولی را ارائه دهند.

کیفیت طرح و خروجی کار ارتباط مستقیم با نوع کاغذ به کار رفته در چاپ دارد. اساسا کاغذهای استفاده شده در صنعت چاپ همگی یک نوع نیستند. برای مثال کاغذ چاپ کتاب و دیگر نشریات از نوع کاغذی که در چاپ کارت ویزیت استفاده می شود، نیست.

آشنایی با انواع کاغذ و استفاده درست از آنها می تواند بر کیفیت محصول نهایی تاثیری بسزایی داشته باشد

 از کاغذهای متفاوتی برای این منظور استفاده می شود که از انواع آن می توان به کاغذهای تحریر اشاره کرد. این کاغذها به دو دسته کلی روکش دارد و بدون روکش تقسیم بندی می شوند. اگر به فکر چاپ بروشورهای لوکس و یا آثار هنری را دارید، استفاده از انواع کاغذهای تحریر پوشش دار به شما توصیه می شود. این نوع از کاغذهای تحریر به کاغذ ممتاز مشهور بوده و سطحی درخشنده و شفاف دارند.

از انواع کاغذهای پوشش دار برای چاپ انواع مجله و نشریات نیز استفاده می شود. معمولا برای چاپ افست از کاغذهای تحریر استفاده می کنند. گرماژ معمولی این کاغذها بین ۷۰ تا ۱۰۰ گرم است. ولی برای چاپ اختصاصی و ویژه از کاغذهای با گرماژ بالاتر استفاده می شود. برای مثال کاغذ گلاسه بین 90 تا 300 گرم در بازار موجود است.

رزولوشن و کیفیت چاپ

از عوامل مهم تار شدن تصاویر می توان به رزولوشن نامناسب آنها اشاره کرد. واژه رزولوشن در صنعت چاپ بسیار رایج است. در واقع می توان گفت رزولوشن یک واحد اندازه گیری برای وضوح تصاویر بوده و با واحد DPI مورد سنجش قرار می گیرد.. به بیانی ساده می توان گفت، یک تصویر به نقاط و یا قطعات بسیار ریزی تقسیم می شود که به هرکدام یک پیکسل گفته می شود، هر چه تعداد پیکسل ها بیشتر باشد، تصویر از شفافیت و وضوح بیشتری برخوردار خواهد بود.

این مقیاس برای ارائه خدمات چاپی متفاوت است، مثلا برای انواع کاتالوگ و ست های اداری رزولوشن ۳۰۰ را مناسب می دانند. اگر این مقدار را کمتر در نظر بگیرید، شاید در کامپیوتر وضوح تصویر مناسب باشد اما پس از چاپ با تصویر و نوشته ایی تار مواجه خواهید شد. بنابراین با دانستن این نکته می توانید فایل های مورد نیاز خود را با وضوح مناسب، چاپ کنید.

فرمت تصویر

یکی دیگر از عوامل مهم در کیفیت چاپ فرمت تصاویر است که اهمیت بالایی دارد. هر تصویر گرافیکی که بارگذاری می‌شود، باید حداقل dpi 300 کیفیت داشته باشد. فرمت ذخیره‌ی تصاویر روی حافظه باید TIF یا EPS اعمال شود.

هرچند که مرسوم‌ترین فرمت‌های تصاویر گرافیکی رنجی از JPEG، PNG و GIF است، ولی این فرمت‌های خام نبوده و فشرده‌شده هستند.

رنگ تصویر

گاهی اوقات افراد تصویر‌های نهایی خود را برای چاپ بارگذاری و حاضر می‌کنند. پس از انجام کار مشاهده می‌شود که رنگ‌های سفارش چاپی که مدنظر داشتند با رنگ روی نمایشگر رایانه‌شان هم‌خوانی ندارد. درواقع می توان گفت کیفیت چاپ مناسب نیست.

چراکه اکثریت مانیتورها رنگ‌ها را در سه فاز (RGB) نمایش می‌دهند:

  • قرمز
  • سبز
  • آبی

درصورتی‌که دستگاه‌های چاپی از سیستم چهار رنگی آبی، قرمز، زرد و مشکی (CMYK) بهره می‌برند.

تکنیک چاپ

چه چیزی را چاپ می کنید؟ آیا برای گروه سنی خاصی کتاب یا مجله چاپ می کنید؟ آیا روی لیوان، تیشرت، خودکار یا دیگر هدایای تبلیغاتی قصد چاپ لوگو یا …. را دارید؟ هدف از چاپ و نتیجه ای که می خواهید از آن بگیرید روی انتخاب تکنیک موثر است. برای مثال تکنولوژی چاپ افست این امکان را می دهد که روی هر سطحی از چاپ استفاده کنید.

حتی روی چرم و پلاستیک هم می توان از این تکنیک استفاده کرد. این روزها استفاده از چاپ دیجیتال به دلیل سرعت بالا بسیار رایج شده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود

گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟

می خواهید یک حساب کاربری ایجاد کنید؟