چاپ دیجیتال و افست

چاپ فضای داخلی Indoor
چاپ فضای داخلی Indoor
فروردین 16, 1400

تاریخچه صنعت چاپ

اختراع فن چاپ درحقیقت به قرن ها پیش از گوتنبرگ، که نامش به عنوان مخترع چاپ در تاریخ به ثبت رسیده است، برمی گردد. آسوریان چند هزار سال قبل از میلاد بر خشت هایی از گل‌رس مهر می‌زدند.

استعمال حروف قابل انتقال نیز میان سال‌ها ی 1051 و 1058 در چین آغاز شد. مخترع این حروف فردی به نام پی‌شنگ بود و حروف هم از گل‌رس ساخته می‌شد. حروف دستی و حروف قلعی که پس از آنها به کارآمد، هیچ یک رواجی نیافت، بر عکس حروف چوبی متداول شد. تا این‌که در سال 1440، گوتنبرگ ظاهرا بدون اطلاع از کار چینی‌ها، حروف قابل انتقال را اختراع کرد و برای هر یک از حروف الفبا یک حرف جداگانه به کار برد.

حروف متحرک را چینی‌ها اختراع کردند، ولی گوتنبرگ که حرفه اش زرگری بود، آلیاژ مناسب برای ریخته گری حروف را از سرب و آنتی موآن به دست آورد و سپس نسبت هر یک از این دو فلز را به گونه ای انتخاب کرد که حروف بیش از حد سخت و نرم نباشند.

وی برای مرکب چاپ هم فرمول مناسبی یافت و خلاصه با رفع موانع و حل مشکلات عمل چاپ را میسر و اجرایی کرد. تقریبا 20 سال پس از نخستین تلاش ها ی گوتنبرگ در امر چاپ ،این صنعت با استفاده از سطوح برجسته در ونیز، فلورانس، پاریس و لیون در حدی مختصر و محدود رواج یافت. اما دستگاه چاپ گوتنبرگ، به علت هزینه ها ی بسیار زیاد فقط برای ثروتمندان قابل دسترسی بود و به همین دلیل تا مدت ها ی طولانی استقبال چندانی از آن نشد.

300 سال پس از اختراع دستگاه چاپ گوتنبرگ، نمایشنامه نویسی آلمانی به نام آلوئیس زنه فلدر، چاپ سنگی یا لیتو گرافی را درسال 1796 میلادی اختراع کرد.

هر سنگی که متن یا تصویر با این روش روی آن نقش می بست ، برای چاپ حدود 750 نسخه عملکرد مطلوب داشت و پس از آن نقش روی سنگ قابل چاپ نبود. اگر چه درباره شروع چاپ سنگی در ای ران روایات متعددی وجود دارد، به نظر می رسد چاپ سنگی را برای نخستین بار میرزا صالح شیرازی در تبریز راه اندازی کرد. میرزا صالح که از سوی دولت ایران برای فراگیری هنرهای جدید به اروپا رفته بود، در بازگشت یک دستگاه چاپ سنگی با خود به تبریز آورد که آن را در سال 1250 قمری راه انداخت.

چاپخانه سنگی طی مدت کوتاهی در تهران و بعد اصفهان و سپس سایر شهرهای ایران تاسیس شد و بیش از 50 سال تنها روش چاپ در ایران بود و تا اواخر دوره قاجار ، هر چه در ایران چاپ می شد، به روش چاپ سنگی بود.

البته هشت سال قبل از ورود چاپ سنگی به ایران چاپ سربی نیز راه اندازی شده بود، ولی به علت هزینه و زحمت زیاد آن ، پس از ورود چاپ سنگی ، کنار گذاشته شد و بعدها در اواخر دوره قاجار دوباره حروف سربی و استفاده از آن رایج گردید. طریقه چاپ سربی روش نسبتا ساده ای بود : کاغذ روی صفحه ای متشکل از حروف برجسته سربی و آغشته به مرکب فشرده می شد و بر اثر فشار، حروف بر صفحه کاغذ نقش می بست.

حروف چینی روزنامه نیز نخست به صورت دستی انجام می گرفت، ولی بعدها این کار با دستگاه ها یی که معمول ترین آنها «لاینو تایپ» بود، صورت پذیرفت. دستگاه حروفچینی خودکاری لاینوتایپ در سال 1886 میلادی ساخته شد. و بدین ترتیب سرعت چاپ به تدریج فزونی یافت. پیشرفت فناوری کم کم باعث شد دستگاه حروفچینی سربی از دور خارج شود و جای خود را به دستگاه الکترونیکی بدهد.

انواع چاپ (های که امروزه فعال است):

-چاپ مسطح Letter Press
-چاپ افست (ورقی – رول)
-چاپ فلکسو
-چاپ هلیو
-چاپ صنعتی Pad Printer
-چاپ سیلک
-چاپ دیجیتال

تاریخچه چاپ در ایران

اولین چاپخانه در ایران در شهر تبریز تأسیس شد. عباس میرزا نایب السلطنه میرزا زین العابدین تبریزی را مامور فراگیری فن چاپ و به راه انداختن نخستین چاپخانه در تبریز کرد.(فرهنگ دهخدا)

در واقع چاپ یک اختراع پیر است اما بدرستی آنرا مادر دانایی بشر خوانده اند. استفاده هوشمندانه از چاپ بهترین ابزار اطلاع رسانی برای بسیاری از شرکتهای کوچک و بزرگ است .

چاپ دیجیتال چیست؟

چاپ دیجیتال معمولا شامل چاپ حرفه ای در تیراژهای پائین توسط نشر رومیزی و دیگر منابع دیجیتال است که توسط چاپگرهای لیزی و چاپگرهای لارج فرمت و یا جوهرافشان حرفه ای انجام می‌شود. با توجه به این که چاپ دیجیتال دارای هزینه بیشتری برای چاپ هر صفحه در مقایسه با روشهای سنتی مثل افست است ولی این قیمت بالاتر معمولا با صرفه جویی در هزینه های دیگری چون تهیه پلیت های چاپ انجام می‌شوند در تیراژهای کم تعداد جبران پذیر است.

چاپ دیجیتال امکان چاپ سریع پس از تقاضا در تیراژ کم را فراهم آورده و امکان تغییر طرح و محتویات آن در هر برگ چاپی را در اختیار می‌گذارد. همچنین در چاپ دیجیتال صرفه جویی در نیروی انسانی و توان رو به گسترش ماشین های چاپ دیجیتال در بالا بردن کیفیت چاپ، پایین آمدن هزینه تمام شده چاپ هر برگ چاپی و بالا رفتن تیراژ در چاپ دیجیتال به این معناست که چاپ دیجیتال در حال رقابت با چاپ افست و حتی پیشی گرفتن از آن می باشد. منظور از چاپ دیجیتال در بازار ، چاپ تونری به وسیله ی انواع چاپگرهای لیزری حرفه ای روی انواع کاغذ می باشد.

در چاپ دیجیتال که در آن دستگاه چاپ به یک کامپیوتر متصل می شود، کامپیوتری که اطلاعات مورد نظر برای چاپ شامل تصاویر و متن و غیره را به دستگاه چاپ دیجیتال فرستاده بعد دستگاه چاپ دیجیتال آنها را چاپ می کند.

پس دستگاه چاپ دیجیتال دستگاهی است که به کامپیوتر متصل و اطلاعات را از آن دریافت می کند، مثل پرینترها. نکته قابل توجه این که در روش های رایج هم از فن آوری دیجیتال استفاده می شود اما به معنای وصل بودن آن ها به کامپیوتر به معنای دریافت تمام اطلاعات قابل چاپ نیست.

مثلا در چاپ افست ما برای تهیه ی فیلم و زینک و … از فن آوری دیجیتال استفاده می کنیم در ضمن ممکن است یک سری کنترل کننده دیجیتالی در ماشین چاپ باشد ولی این ها یک ارتباط غیر مستقیم است و می توان گفت استفاده غیر مستقیم از فن آوری دیجیتال می باشد.

زمانی به یک دستگاه چاپ، چاپ دیجیتال گفته می شود که آن دستگاه اطلاعات را بصورت دیجیتالی و مستقیم دریافت کرده و آن را چاپ کند. دستگاه های چاپ دیجیتال هم دارای انواع مختلفی هستند و دارای تکنولوژی های متنوع می باشند، مثلا پرینتر جوهر افشان، چاپ لیزری در اندازه ها و ابعاد و کارایی های خاص خود، بزرگ و کوچک و همه به یک کامپیوتر وصل هستند.

کاربردهای چاپ دیجیتال

امروزه چاپ دیجیتال توانسته است، جای خود را در صنعت چاپ ایران باز کند. این شیوه چاپ مزایا بسیار زیادی داشته و بسیار مقرون به صرفه نیز می باشد. معمولا در کاربردهای روزمره برای چاپ از این روش استفاده می شود.

از آن جایی که از چاپ دیجیتال برای تیراژهای پایین کارایی و صرفه اقتصادی دارد، می توان از این روش برای چاپ نمونه کارها و پروژه های بزرگ استفاده کرد. یکی دیگر از کاربردهای چاپ به روش دیجیتال در چاپ کارت های تبریک، کارت ویزیت و هرگونه کارت شخصی می باشد. این در حالی است که شما نمی توانید از چاپ افست برای تولید کارت ویزیت استفاده کنید.

در چاپ به روش دیجیتال، یک بار طرح کارت ویزیت انتخاب شده و چندین بار متن و مشخصات روی آن تغییر می کند و این موضوع می تواند کاربردهای بسیاری در چاپ های شخصی سازی شده داشته باشد(در چاپ دیجیتال با وجود امکان چاپ در تیراژ محدود شما می توانید هر کدام از سطح چاپی خود را متفاوت با سطوح چاپی قبلی چاپ کنید. مثلأ: می توان کارت تبریک‌های شخصی شده با تصاویر متفاوت یا کارت پرسنلی با طرح های متفاوت از هم را در هر دور به چاپ برسانیم. بخصوص این قابلیت به ما امکان چاپ اطلاعات متغیری خواهد داد. این بدین معناست که می توانیم در هر سطح چاپ خود اطلاعات متفاوتی را چاپ کنیم).

یکی دیگر از کاربردهای چاپ دیجیتال در صنعت نساجی و تولید پارچه می باشد. معمولا برای چاپ طرح دلخواه روی پارچه از روش دیجیتالی استفاده می گردد و مقرون به صرفه نیز می باشد. دیگر کاربرد چاپ دیجیتال در طراحی دکوراسیون و صنعت ساختمان است.

معمولا چاپ تابلو ها و یا چاپ روی سطوح سخت تری نظیر mdf کار دشواری است که البته با روش دیجیتالی قابل انجام می باشد. علاوه بر این ها از چاپ دیجیتال برای چاپ عکس ها، تولید انواع کارت های شخصی و شناسایی، تبلیغات و … استفاده می گردد.

انواع روش­های چاپ دیجیتال

شیوه‌های چاپی که از تکنولوژی دیجیتال بهره می برند بسیار متنوع و در صنایع مختلف گسترده است.از جمله مهمترین تکنولوژی های چاپ به روش دیجیتال می توان به چاپ جوهر افشان، روش الکتروفتوگرافی شامل دور وروش تونری و دیجیتال مرکبی، چاپ Direct Imaging، روش تصعید رنگ، روش چاپ حرارتی، روش چاپ نوری یا لیزری و مارکرهای لیزری می شود.

در مجموعه روش های حاضر، روش چاپ جوهر افشان متداول ترین و با کیفیت ترین روش چاپ دیجیتال به شمار می آید. این روش چاپ دارای ماشین های چاپ مختلفی بوده که در ابعاد و اشکال مختلف برای کاربردهای مشخصی مورد استفاده قرار می گیرند. یکی دیگر از روش های چاپ به روش دیجیتال که بسیار پرکاربرد می باشد، روش چاپ نوری یا لیزری است. این شیوه چاپ بسیار شبیه به چاپ تصاویر عکاسی می باشد. از دیگر روش های چاپ هم کم و بیش استفاده می شود و هر یک کاربردهای مخصوص به خود را در صنعت چاپ دارد.

مزایای چاپ دیجیتال

چاپ دیجیتال فوق العاده سریع است که باعث می‌شود برای کارت های ID و پروژه هایی با فرصت کم، ایده آل باشد.  اگر فرصت شما کم است و زمان شما در حال تمام شدن است چاپ دیجیتال می تواند بهترین انتخاب شما باشد و همیشه یک ارائه دهنده خدمات قابل اطمینان مانند ID دیجیتال را انتخاب کنید .

یکی از مزایای کلیدی چاپگر دیجیتال  دقت کار چاپی است که انجام می دهد. نمونه های بسیار دقیق و مفصل می تواند باعث شود که کار چاپی شما سریع و مقرون به صرفه باشد و شما را قادر می سازد یک نمونه از کاری که دقیقا در نسخه نهایی چاپ می کنید را در دست خودتان داشته باشید .

معایب  چاپ دیجیتال

  1. هزینه بیشتری برای چاپ هر صفحه در مقایسه با دیگر چاپها که البتهاین قیمت بالاتر معمولا با صرفه جویی در هزینه های دیگری که در تهیه پلیت های چاپ انجام می‌شوند برای تیراژهای کم تعداد جبران می‌شود.
  2. محدودیت انتخاب گراماژ کاغذ می باشد.

چاپ افست چیست ؟

در بیان کلی اُفست یک سیستم چاپ است که امروزه به طور بسیار گسترده برای چاپ انواع بروشور ، کاتالوگ ، پوستر ، کارت ویزیت فرم های عمومی و خلاصه هر چیزی که قرار است بر روی کاغذ و با تیراژ و کیفیت بالا چاپ شود مورد استفاده قرار می‌گیرد .

در چاپ اُفست از سیستم رنگی CMYK ) Cyan , Magenta , Yellow , blacK ) استفاده می کنند و رنگها به صورت جدا گانه بر روی کاغذ چاپ می‌شوند . دستگاه‌های چاپ افست با توجه به مدل و قیمت آنها بین ۱ تا ۵ ستون رنگ دارند

چاپ افست با اینکه قدیمی به حساب می‌آید، اما هنوز هم کاربردهای زیادی دارد و بسیار مورد پسند مشتریان می‌باشد و به همین خاطر هم هست که بسیاری از شرکت‌‌های چاپ از آن به عنوان گزینه‌ای برای انجام دادن کارهای چاپی مشتریان خود استفاده می‌کنند. این روشِ چاپ علاوه بر اینکه برای تیراژ بالا تا اندازۀ زیادی مقرون‌به‌صرفه بوده، چاپ چهار رنگ و با کیفیت بالا را هم فراهم می‌کند. از طرفی دیگر چون دستگاه‌های چاپ افست متنوع هستند، بنابراین می‌توانند طرح‌های مختلف را در سایزهای گوناگونی چاپ کنند.

انواع کاربردهای چاپ افست

  • برای چاپ انواع کتاب مورد استفاده قرار می گیرد.
  • برای چاپ مجله و روزنامه مورد استفاده قرار می گیرد.
  • برای چاپ ست اداری مورد استفاده قرار می گیرد.
  • برای چاپ کارت ویزیت مورد استفاده قرار می گیرد.
  • برای چاپ انواع مختلف بروشور و کاتالوگ مورد استفاده قرار می گیرد.
  • برای چاپ نقشه و پوستر در سایزهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.
  • برای چاپ کتابچه‌های راهنما مورد استفاده قرار می گیرد.
  • برای چاپ طرح روی انواع پارچه، چرم، چوب و صفحات فلزی مورد استفاده قرار می گیرد.
  • و همچنین کاربرد در زمینۀ صنایع بسته‌بندی و…

روش‌های چاپ افست

چاپ شیت: در این روش کاغذ به صورت ورقه‌های جدا از هم وارد دستگاه چاپ می‌شوند.

چاپ رول: در این روش کاغذ به شکل پیوسته و به صورت رول در دستگاه چاپ استفاده می‌شود.

مزایای چاپ افست چیست؟

این روش زمانی کارآمدترین است:

  • مقادیر زیادی محصول چاپی تولید می شود (بیش از 500 قطعه).
  • مطابقت دقیق رنگ لازم است.

معایب چاپ افست چیست؟

در حالی که چاپ افست دارای مزایای زیادی است ، موارد زیر را باید در نظر گرفت:

ایجاد چاپ‌های جدید در زمان کم با چاپ افست اتفاق نمی افتند. از آنجا که صفحات باید ایجاد شوند ، یک جدول زمانی طولانی تری نیز باید در نظر گرفته شود.

مشاغل کم حجم در هر قطعه قیمت بالایی باید بپردازندوغلط های تایپی و گرافیکی می تواند باعث از دست رفتن دسته ای و نیاز به شروع روند کار از ابتدا شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود

گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟

می خواهید یک حساب کاربری ایجاد کنید؟